MIĘDZYNARODOWY FESTIWAL TAŃCA ZABRZE 2008
Sobota - IDSF OPEN Standard
Niedziela - IDSF International Open Latin

Wyniki IDSF OPEN Standard:
I m. Musioł Krzysztof, Kozłowska Katarzyna RÓŻA Olesno
II m. Houska Martin, Trestikova Andrea SPARTA Praha Czechy
III m. Mladek Michal, Blidarova Lubomira BONSTEP Hradec Kralove Czechy
IV m. Bożek Szymon, Riedlova Michaela TK TREND Ostrava Czechy
V m. Szajda Paweł, Hoffmann Karina DIAMENT Wrocław
VI m. Bożek Krzysztof, Molendowska Bettina Węgry
...
20-21 m. Myśliwiec Bogdan, Pancerz Dominika FUSION Kraków
...
22-23 m. Duraj Wojciech, Czechowska Katarzyna BAWINEK P.K. Kraków
24 m. Kowalczyk Jakub, Michalska Maria AS Kraków
...
30 m. Kucharski Mateusz, Przemorska Joanna BAWINEK P.K. Kraków
...
32 m. Broda Grzegorz, Achinger Joanna BAWINEK P.K. Kraków

Wyniki IDSF International Open Latin:
I m. Dedik Marek, Horvatova Kristina URBAN DANCE Studio Słowacja
II m. Kashkovskyy Yevgen, Matus Ana Mołdawia
III m. Makarov Alexandr, Balaeva Anastasiya LATIN QUATER Moscow Rosja
IV m. Tatarenko Sergey, Lischynska Viktoria AHORN-CLUB Berlin Niemcy
V m. Piippola Joonas, Makinen Katri AIDA Keminmaa Finlandia
VI m. Pradka Radim, Kolmanova Katerina OREL Telnice Czechy
...
9 m. Suchocki Andrzej, Piecewicz Natalia IDEA Kraków
10 m. Mika Norbert, Ramiączek Anna AKADEMIA TAŃCA Warszawa
...
15 m. Janecki Rafał, Piaseczna Anna CORTE Warszawa
...
21 m. Szelest Piotr, Kłos Diana AKADEMIA TAŃCA Warszawa
...
31 m. Kowalczyk Jakub, Michalska Maria AS Kraków
32 m. Stawiński Łukasz, Nowak Dagmara IDEA Kraków
...
36 m. Bochacki Adrian, Baran Agnieszka IDEA Kraków
...
43 m. Myśliwiec Bogdan, Pancerz Dominika FUSION Kraków
...
49-51 m. Rachwał Łukasz, Urman Marta IDEA Kraków


SILESIA OPEN 2008 IDSF Open Latin - Chorzów, 26.04.2008
Wyniki:
I m. Schmitt Charles-Guillau, Salkhova Elena SRC DANSE PARTY Colmar Francja
II m. Pugachev Dmitriy, Vaganova Ekaterina CRYSTAL Moscow Rosja
III m. Kostovcik Michal, Zajtseva Albina Praga Czechy
IV m. Suchocki Andrzej, Piecewicz Natalia IDEA Kraków
...
VI m. Mika Norbert, Ramiączek Anna AKADEMIA TAŃCA Warszawa
...
20 m. Stawiński Łukasz, Nowak Dagmara IDEA Kraków
21 m. Kowalczyk Jakub, Michalska Maria AS Kraków
...
27 m. Bochacki Adrian, Baran Agnieszka IDEA Kraków
...
29 m. Myśliwiec Bogdan, Pancerz Dominika FUSION Kraków
...
41 m. Turski Sławomir, Turska Aleksandra IDEA Kraków
42 m. Zaręba Grzegorz, Turska Kinga IDEA Kraków
43 m. Gawlik Michał, Gazda Katarzyna BAWINEK P.K. Kraków
Startowało 45 par.

SILESIA OPEN 2008 IDSF Open STANDARD - Chorzów, 27.04.2008
Wyniki:
I m. Rusu Siergiu, Makar Dorota SZOK Gliwice
II m. Muretov Alexandr, Kirillova Ekaterina Rosja
III m. Anichkhin Ivan, Tarlykova Anastasia Rosja
...
20-21 m. Zaręba Grzegorz, Turska Kinga RAGTIME Kęty
...
25-26 m. Kowalczyk Jakub, Michalska Maria AS Kraków
...
29 m. Grzybek Sebastian, Wojtyna Urszula SKT TK Kraków
...
32 m. Batko Tomasz, Uznańska Anna AS Kraków
...
35 m. Motak Grzegorz, Jagniewska Magdalena BAWINEK P.K. Kraków
...
37 m. Aleksandrowicz Piotr, Czechowska Magdalena BAWINEK P.K. Kraków
38-39 m. Gawlik Michał, Gazda Katarzyna BAWINEK P.K. Kraków
38-39 m. Matoga Wojciech, Ciślak Agata BAWINEK P.K. Kraków


Puchar Okręgu Małopolskiego
w Sportowym Tańcu Towarzyskim
Sułkowice, 19-20 kwietnia 2008 r.


W ostatnią sobotę i niedzielę pary Okręgu Małopolskiego PTT i FTS zmagały się w Pucharze Okręgu w Sułkowicach. Z co najmniej dwóch powodów turniej ten budzi gorące emocje, tak na sali jaki i potem w komentarzach poturniejowych. Pierwszy powód to taki, że rywalizacja odbywa się "na własnym okręgowym, podwórku" i każdy ma tutaj sobie i rywalom coś do udowodnienia. Puchar Okręgu ma charakter indywidualny, ale jak widać w trakcie turnieju nieoficjalna klasyfikacja drużynowa także wzbudza sporo emocji. Drugi powód to taki, że punkty liczą się podwójnie, więc "ustrzelić" wyższą klasę jest nieco łatwiej. Komu ta sztuka się udała i Komu należy gratulować łatwo można sprawdzić w protokole klasyfikacyjnym.
Ja chciałbym jednak powrócić do tych emocji pucharowych i popucharowych. Napiszę tak: to, że te emocje są i że są takie gorące, to bardzo dobrze! Byłoby źle, gdyby Puchar Okręgu nie wzbudzał emocji. Kto wie, czy w ogóle zajmowalibyśmy się tańcem turniejowym, gdyby rywalizacji tanecznej nie towarzyszyły emocje sportowe. Tylko z takiej emocjomującej rywalizacji mogą z czasem wyłonić się mistrzowskie pary, które kiedyś być może przysporzą nam swoim tańcem wiele estetycznych przeżyć i sportowych emocji.
Jak zawsze sędziowanie (niemal na każdym turnieju) wzbudza wiele emocji! Każdy ma na temat sędziowania własne, "wyrobione i jedynie słuszne zdanie". Po turnieju zawsze znajdują się pary, czasami rodzice, a nawet trenerzy, którzy mniej lub bardziej głośno krytykują sędziów i przyznane przez nich oceny. A powód tego wydaje się taki prosty: na podium są tylko trzy miejsca i Ci, którzy się na nie "nie wdrapią" bywają niezadowoleni. Proszę tylko zauważyć jedną rzecz, że para, która wygrała (czy rodzic lub trener pary, która wygrała) nigdy nie krytykują ani składu sędziowskiego, ani przyznanych typowań, ani otrzymanych ocen. Ciekawa prawidłowość, nieprawdaż?
Obecność lub absencja par na Pucharze? Część klubów, a może nawet par zdaje się prowadzić "własną politykę" poprzez uczestnictwo lub absencję na Pucharze Okręgu. Nie mnie to oceniać, choć chciałbym zwrócić uwagę tylko na to, że w ostatecznym rozrachunku nie wysyłając par na Puchar Okręgu zabieramy swoim parom (najczęściej młodym ludziom) możliwość spotkania, zatańczenia i porównania się z najbliższymi rywalami za miedzy. Zapewniam, że po latach naprawdę nikt nie będzie pamiętał jaki był polityczny sens absencji danego klubu na Pucharze Okręgu, a w książeczce tanecznej pary, będzie poprostu brakowało tego turnieju.
Komentarze turniejowe i poturniejowe. Dość często (np. na forum tego portalu) jesteśmy wyjątkowo krytyczni wobec tańca, wyglądu czy umiejętności startujących w turniejach par. Co ciekawe, mam wrażenie, że im niższej klasy to dotyczy, to tym tych nieprzychylnych komentarzy jest więcej. Czytam, np. że Ktoś tam tańczył wyjątkowo słabo, a został za niesprawiedliwie tak wysoko oceniony. Ktoś inny źle wyglądał na parkiecie (złośliwi dodadzą, że śmiesznie wyglądał), a jeszcze inna para nie nadawała się do finału, z komentarzem, oczywiście, że "nasza" para powinna znaleźć się na podium itd. Potem sprawdzam jakiej to kategorii/klasy dotyczyło i... w 90% dotyczy to klas początkujących (szkolnych) E, D lub C. Napiszę tak, że właśnie te klasy są po to, żeby mogli w nich rywalizować, Ci którzy swoją przygodę z tańcem dopiero zaczynają. I właśnie w tych początkowych klasach jest miejsce na błędy taneczne, krzywą sylwetkę czy nierytmiczność. Ci którzy robią najmniej błędów z czasem nadają się do wyższych klas. I tak to już jest. Nawet Mistrz Świata kiedyś był początkującym tancerzem i pewnie robił mnóstwo błędów. Miejmy zatem więcej przychylności i bądźmy mniej krytyczni wobec tych, którzy mają odwagę wyjść na parkiet i poddać swoje umiejętności i wygląd ocenie. Kto wie, może właśnie wśród tych początkujących tancerzy i tancerek jest nieoszlifowany diament, który kiedyś zabłyśnie i będziemy z niego dumni.

Hm..., przy okazji Pucharu zebrało mi się na parę dygresji.
A może Ktoś chciałby się do tego odnieść?
Zapraszam do szerszej dyskusji o tańcu i turniejach.

Mirek Wolak

XX Ogólnopolski Turniej Tańca Towarzyskiego
O   S M O K A   W A W E L S K I E G O
oraz
XIX Międzyklubowy Turniej Tańca Towarzyskiego o Krakowską Czapeczkę
Kraków, 5-6 kwietnia 2008 r.


SMOK WAWELSKI W KRAKOWSKIEJ CZAPECZCE już od wielu lat przyciąga dzieci i młodzież z całej Polski i użycza swojego gościnnego parkietu młodym adeptom sztuki tanecznej. Na swoje 20 lecie (tak, tak to już po raz dwudziesty!) Smok zaprosił nowych Gości, którzy po raz pierwszy w Polsce tak licznie (60 par) stawili się na turnieju. Mam tutaj ma myśli Grupy Hobby, czyli pary dorosłe, które nie chca się bawić w taniec sportowy, ale w pełnym rozumieniu tego słowa są Miłośnikami Tańca i tańczą dla własnej przyjemności. Jak się okazało na turnieju pary te dostarczyły także wiele pozytywnych i estetycznych wrażeń publiczności, która gromkimi oklaskami nagradzała prezentujące się na parkiecie pary. Dodam tylko jeszcze jedno, że na Smoku pary hobbystów zatańczyły w 6 kategoriach (nie napiszę "wiekowych", bo "nie uchodzi") x 2 style, co daje 12 odrębnych konkurencji. Imponujące, nieprawadaż?
W sąsiedztwie jamy Smoka Wawelskiego w sobotę wieczorem byliśmy zatem świadkami prezentacji nowej części ruchu tanecznego w Polsce. A tym samym taniec towarzyski w Polsce ma kompletną ofertę dla każdego: dla dzieci i początkujących - grupy rekreacyjne, dla dziecu, młodzieży i dorosłych - taniec sportowy i grupy hobby dla pozostałych sympatyków tańca.

Mirek Wolak



Opowiadanie Sławomira Kowala

Dzień Pudłowca!

Dzisiaj jest 1 kwietnia 2025 r. - Dzień Pudłowca.
Czym, a raczej Kim jest przywołany w tytule Pudłowiec?
Dlaczego napisałem Pudłowiec z dużej litery?
Aby to wyjaśnić trzeba by się cofnąć o jakieś 15 lat wstecz.

      Kiedy to się wszystko zaczęło? Myślę, że mniej więcej pod koniec pierwszego dziesięciolecia XXI wieku. Ja tego nie pamiętam, bo zacząłem tańczyć kilka lat później, ale starsi tancerze opowiadają o początkach Pudłowców coś takiego. W latach 2008-2010 taniec przeżywał w Polsce (jak również na świecie) czas prosperity. Za sprawą kilku programów telewizyjnych udało się wmówić ludziom, że taniec to czynność niezwykle prosta, łatwa i dostępna dla każdego. W telewizorni tańczyli wszyscy: mali i duzi, chudzi i grubi, ładni i tacy sobie, zdolni i zdolni inaczej, znani i Ci, których należy znać, młodzi i Ci wcześniej urodzeni, sportowcy, politycy, aktorzy, businessmani, sekretarki, piloci, piosenkarki, gwiazdy... jednym słowem wszyscy. Ci co nie dostali się do telewizji, tańczyli na turniejach i konkursach tanecznych, których było na pęczki. Była poprostu moda na taniec. Z czasem okazało się, że podstawowe umiejętności taneczne stały się tak powszechne jak umiejętność jazdy samochodem, a klasa taneczna była porównywana z prawem jazdy. Co więcej, ówczesne przepisy taneczne (z punktowym systemem klasyfikacji par) pozwalały zdobywać najwyższe klasy każdemu. Warunkiem koniecznym był tutaj wolny czas, odpowiednia doza cierpliwości i każdy kto się zaparł podróżując co weekend z turnieju na turniej mógł uzyskać praktycznie dowolnie wysoką klasę taneczną. Pewnym ograniczeniem był tutaj aspekt finansowy (cotygodniowe podróże, akredytacje, wpisowe, stroje, lekcje itd.), ale jak zawsze znaleźli się i tacy, dla których pieniądze nie stanowiły problemu.
      Mniej więcej w tym czasie pojawili się pierwsi Pudłowcy. Oczywiście nikt ich wtedy tak nie nazywał, zresztą pierwsze przypadki wykorzystania Pudłowców na turniejach miały charakter czysto amatorski i nie miały nic wspólnego z tym, co dzisiaj potrafią zaoferować najlepsi z branży. Pierwszy występ Pudłowca miał charakter czysto spontaniczny. Jakaś para od dłuższego czasu nie mogła uzyskać ostatniego brakującego "pudła" do wyższej klasy tanecznej. Jeździła na turnieje jak szalona. Zdarzało się nawet, że tańczyła na dwóch turniejach tego samego dnia i ciągle najwyższym uzyskiwanym miejscem było... miejsce czwarte, pierwsze za "pudłem". Przyszedł wreszcie turniej, w którym rzeczona para była w finale. Co więcej, po siedmiu tańcach para ta plasowała się na II-III miejscu. Pudło było niemal pewne. W ostatnim tańcu wystarczyło tylko wyjść na parkiet. Tylko i aż, bo... w siódmym tańcu partner skręcił nogę i to tak nieszczęśliwie, że nie było mowy nawet o stąpnięciu na nodze. Znowu pech! I wtedy przed jive'em, ktoś wpadł na iście diabelski i zrazem genialnie prosty pomysł. W okamgnieniu przepięto numer startowy koledze kontuzjowanego tancerza i... pudło zostało zdobyte! A co najlepsze nikt tej zamiany nie zauważył. Może dlatego, że była to klasa początkująca, a może dlatego, że zdarzyło się to późnym wieczorem, a może wszyscy już byli zbyt zmęczeni, żeby to zauważyć? W każdym razie okazało się, że taki numer przeszedł! Potem zapewne zdarzył się kolejny taki przypadek, potem następny, a potem... zaczęto z tego pomysłu korzystać coraz częściej.
      Jak napisałem wcześniej uzyskanie wyższej klasy wymagało od pary tylko cierpliwości, czasu i pieniędzy. Największym problemem dla wielu par okazał się nie brak pieniędzy, ale brak wolnego czasu. I tutaj swoje usługi zaczęli oferować Pudłowcy. Pomysł zastąpienia jednego tancerza/tancerki drugim ma zresztą rodowód znacznie wcześniejszy, już w XIX wieku powszechnie wysługiwano się na balach fordancer'ami. W sporcie zawodowym już w XX wieku większość zawodników startuje za jakiś klub, za jakąś federację, dla jakiegoś sponsora, albo zmienia obywatelstwo i reprezentuje inny kraj. To praktyka bardzo powszechna. Cóż zatem dziwnego czy nagannego w tym, że ktoś za kogoś tańczy na turnieju i zdobywa za niego (dla niego) klasę taneczną?
      Skąd biorą się Pudłowcy? Najczęściej są to tancerze (tancerki), którzy na swoje nazwisko uzyskali wcześniej wysokie klasy i... no cóż z czegoś trzeba żyć. Okazało się z czasem, że tańczenie za kogoś przynosi większe profity, niż tańczenie za siebie.
Jak wygląda w praktyce działalność Pudłowca? Odpowiednio wcześniej (choć bywa, że zlecenie przychodzi w ostatniej chwili) Pudłowiec przyjmuje zlecenie na zdobycie dla Kogoś odpowiedniej liczby punktów czy miejsca na podium. W zależności od klasy i tego czy będzie się tańczyło w naturalnym partnerem (partnerką), czy też z drugim Pudłowcem trzeba przygotować sobie repertuar taneczny i stroje dostosowane do właściwej klasy. Chyba najtrudniejszą tutaj sprawą jest to, żeby zatańczyć na poziomie zamawiającego usługę. Oczywiście jest to poziom znacznie niższy niż umiejętności jakie posiada Pudłowiec i w tym cała sztuka, żeby nikt tego nie zauważył. Trzeba mieć w zanadrzu takie triki jak wypadanie z rytmu, pokrzywiona sylwetka, nieporadność na parkiecie, błędy w podstawowych figurach, błędy w interpretacji charakteru tańca, brak współpracy z partnerem i inne zachowania, które są charakterystyczne dla par początkujących.
      Dalej. Kodeks honorowy Pudłowców mówi, że Pudłowiec zdobywa tylko tyle punktów czy pudeł na ile otrzymał zlecenie. Najlepiej najmniejszą możliwą ilość, to znaczy, jeśli potrzebne jest jedno "pudło" to dobry Pudłowiec bierze go z III miejsca, pozostawiając I i II miejsce chociażby innym Pudłowcom, który być może ich potrzebują. Jeśli potrzebnych jest 20 pkt., to dobry Pudłowiec zdobywa 20, no powiedzmy 22 punkty, ale w żadnym przypadku nie jest to 40 czy 50 pkt. Byłoby to niedopuszczalne marnotrawstwo punktów. A do takich rzeczy honorowy Pudłowiec nie dopuszcza w żadnym wypadku.
      Pozostaje jeszcze jedna trudność... Chociaż nie. Dzisiaj w roku 2025 nie jest to żadna sprawa. Sztuka charakteryzacji rozwinęła się w ostatnich latach tak bardzo, że upodobnienie się do osoby, za którą trzeba zatańczyć nie jest bardzo trudne. Jak się ma doświadczenie i trochę zmysłu plastyczno-charakteryzacyjnego, praktycznie nie jest to już dzisiaj problem.
      Ostatnia rzecz to stroje? Na początek pożycza się stroje od innych Pudłowców, z czasem każdy szanujący się Pudłowiec (Pudłowiec-partnerka tym bardziej) posiada kolekcję własnych strojów dostosowanych do poszczególnych klas, aktualnych przepisów, repertuarów i mody obowiązującej w danych latach.
      I to w zasadzie wszystko. No może z jednym wyjątkiem. Pudłowiec ciągle ćwiczy, ciągle jest w wysokiej formie tanecznej, żeby w każdym momencie móc zaoferować swoją usługę na jak najwyższym poziomie. Co oznacza tyle, że Pudłowiec zawsze stara się zatańczyć na poziomie najbardziej zbliżonym do tego, za Kogo ma zatańczyć i prawie zawsze potrafi uzyskać wymagane pudła i punkty!

Dlaczego o tym wszystkim piszę?
Bo dzisiaj jest 1 kwietnia 2025 r. - Dzień Pudłowca!
Nie ma tego święta w kalendarzu? Jasne, że nie ma!
Ale właśnie dzisiaj jest ten jeden, jedyny dzień w roku, w którym wszyscy Pudłowcy spotykają się na swoim dorocznym turnieju i tańczą, nie dla punktów, nie dla pudeł, nie za kogoś.
Dzisiaj Pudłowcy tańczą za siebie!
Gdzie odbywa się turniej Pudłowców?
Hm... tego właśnie tutaj nie napiszę, ale jak co roku na nim zatańczę.

Sławomir Kowal


Życzenia Wielkanocne

Ze świątecznego korzystam zwyczaju,
By przesłać życzeń tyle, ile kwiecia w maju
I życzyć wam naprawdę z całą serdecznością
By święta napełniły wam duszę radością.
Do tego wiele zdrowia, kondycji, miłości,
Dużo radości z życia i wiecznej młodości!

Mirek Wolak


Mistrzostwa Polski 2008 PTT i FTS
w Tańcach Standardowych, Latynoamerykańskich i w 10 Tańcach

- podsumowanie wyników Okręgu Małopolskiego

Na początek kilka liczb:
# Liczba finałów w MP: 3 ST/LA/10T x 4 kategorie = 12 finałów
# Liczba medali możliwych do zdobycia: 12 finałów x 3 medale = 36 medali
# Liczba medalistów z Okręgu Małopolskiego: 0
# Liczba finalistów z Okręgu Małopolskiego: 1 para - V m. Suchocki-Piecewicz (!)
# Liczba półfinalistów z Okręgu Małopolskiego: 5 par
...
In plus:
- V m. w tańcach latynoamerykańskich pary Andrzej Suchocki - Natalia Piecewicz budzi szacunek i daje nadzieję na medale w latach następnych! Gratulacje!
- Miejsca półfinałowe naszych par, to przyzwoity wynik, choć oczekiwania są znacznie wyższe.
...
In minus:
- Słabe wyniki w tańcach standardowych
- Słabe wyniki w kategoriach młodzieżowych i juniorskich
- Brak choćby jednego medalu.

Mirek Wolak


MISTRZOSTWA POLSKI 2008 PTT i FTS
w TAŃCACH STANDARDOWYCH I LATYNOAMERYKAŃSKICH
Par Dorosłych, Juniorów Starszych,
Młodzieży i Juniorów Młodszych
Elbląg, 8-9 marca 2008


STANDARD - wyniki Pary Dorosłe:
I m. Kiszka Wiktor, Garlicka Małgorzata - JANTAR Elbląg
II m. Kosaty Marek, Glazik Paulina - ESTELA Olsztyn
III m. Sadecki Andrzej, Nawrot Karina - CONTRA Zielona Góra
IV m. Rusu Siergiu, Makar Dorota - SZOK Gliwice
V m.Novikov Pavel, Iwanowicz Karolina - CONTRA Warszawa
VI m. Mosejcuk Andrej, Janachowska Izabela - ESTELA Olsztyn
VII m. Pogrebniak Jegor, Matyjek Agata - LEW Legnica
...
31-33 Głowa Mateusz, Niedośpiał Aleksandra - MCT Kraków
35-37 Baran Kamil, Sikora Dominika - STYL Kraków
41 Stękała Paweł, Pogoda Anna - IDEA Kraków
42-45 Kowalczyk Jakub, Michalska Maria - AS Kraków
46 Zaręba Grzegorz, Turska Kinga - RAGTIME Kęty
49 Skowroński Michał, Dymek Agnieszka - IDEA Kraków
52 Duraj Wojciech, Czechowska Katarzyna - BAWINEK P.K. Kraków
60-62 Kucharski Tomasz, Kłeczek Agata - BAWINEK P.K. Kraków
60-62 Tokarz Mariusz, Łukasik Ewa - BAWINEK P.K. Kraków
63-67 Aleksandrowicz Piotr, Czechowska Magdalena - BAWINEK P.K. Kraków
63-67 Kucharski Mateusz, Przemorska Joanna - BAWINEK P.K. Kraków
63-67 Motak Grzegorz, Jagniewska Magdalena - BAWINEK P.K. Kraków
63-67 Broda Grzegorz, Achinger Joanna - BAWINEK P.K. Kraków
68-71 Matoga Wojciech, Ciślak Agata - BAWINEK P.K. Kraków
Startowałao 71 par.

STANDARD - wyniki Młodzież:
I m. Jeschke Jacek, Wior Wiktoria - CLASSIC Warszawa
II m. Novikov Pavel, Iwanowicz Karolina - CONTRA Warszawa
III m. Zacharewicz Michał, Jabłońska Dominika - JANTAR Elbląg
...
15-16 Charalambopulos Charalambos, Prokop Angelika - AS Kraków
17 Zaręba Grzegorz, Turska Kinga - RAGTIME Kęty
29 Bigaj Kamil, Skubis Aleksandra - AS Kraków
36 Batko Tomasz, Uznańska Anna - AS Kraków
42-43 Nowak Filip, Kuza Zuzanna - PLĄS Kraków
44-47 Chlebek Wiktor, Nęcka Dominika - MCT Kraków
58-59 Fitowski Michał, Kasina Joanna - MCT Kraków
Startowało 60 par

STANDARD - wyniki Juniorzy Starsi:
I m. Urbański Michał, Mikołajewska Ewelina - CLASSIC Warszawa
II m. Lipowski Jakub, Durańska Kamila - DUET Warszawa
III m. Perzanowski Jakub, Chrzanowska Karolina - FAN Ostrołęka
...
36-38 Kobylec Szymon, Dyrkacz Dominika - MCT Kraków
36-38 Woda Mateusz, Kowal Magdalena - MCT Kraków
Startowało 49 par.

LATIN - wyniki Juniorzy Młodsi:
I m. Rasiński Maciej, Rucińska Roksana - FEELING Warszawa
II m. Wójcik Piotr, Szypulska Natalia - CENTRUM TAŃCA Lublin
III m. Sztuce Vel Stuzmania Edgar, Baranowska Magdalena - MAGIC-DANCE Lublin
...
21-22 Bil Krystian, Marzec Izabela - MCT Kraków
Startowało 41 par.


Mistrzostwa Europy
w Sportowym Tańcu Towarzyskim
Kraków 2009 r.

Konkurs ofertowy na przygotowanie kompleksowej wizualizacji Mistrzostw

Organizatorzy Mistrzostw Europy w Sportowym Tańcu Towarzyskim Kraków 2009 ogłaszają otwarty konkurs ofertowy na przygotowanie kompleksowej wizualizacji Mistrzostw.
Oferty prosimy zgłaszać do dnia 15 marca 2008.
na adres: as@taniec.malopolska.pl
Informacje: Andrzej Gąsiorowski tel. 501 333 362
Mile widziane uwzględnienie związku Mistrzostw Europy z Krakowem.


MISTRZOSTWA POLSKI PTT i FTS 2008 W 10 TAŃCACH
Par Dorosłych, Juniorów Starszych,
Młodzieży i Juniorów Młodszych
Łódź, 23-24 luty 2008 r.


10 TAŃCÓW - wyniki Pary Dorosłe:
I m. Mosejcuk Andrej, Janachowska Izabela - ESTELA Olsztyn
II m. Kalitowski Marcin, Dmochowska Katarzyna - ASTRA Szczecin
III m. Włodarczyk Piotr, Wach Marta - ESKULAP Łódź
IV m. Pawłowski Damian, Ostrowska Marika - ASTRA Szczecin
V m Żukowski Tomasz, Petrishcheva Polina - AKTT Szczecin
VI m. Borivskyy Yuriy, Kocik Marta - PROGRESS Kwidzyn
...
14 m. Kowalczyk Jakub, Michalska Maria - AS Kraków
15 m. Ćwik Dariusz, Machnik Kinga - KLASA Tarnów
18 m. Skowroński Michał, Dymek Agnieszka - IDEA Kraków
24 m. Myśliwiec Bogdan, Pancerz Dominika - KTS FUSION Kraków
25 m. Stawiński Łukasz, Nowak Dagmara - IDEA Kraków
34-35 m. Stękała Paweł, Pogoda Anna - IDEA Kraków
34-35 m. Tokarz Mariusz, Łukasik Ewa - BAWINEK POLITECH. Kraków
36-37 m. Turski Sławomir, Turska Aleksandra - IDEA Kraków
46 m. Aleksandrowicz Piotr, Czechowska Magdalena - BAWINEK POLITECH. Kraków
Startowały 52 pary.

10 TAŃCÓW - wyniki Juniorzy Starsi:
I m. Lipowski Jakub, Durańska Kamila - DUET Warszawa
II m. Urbański Michał, Mikołajewska Ewelina - CLASSIC Warszawa
III m. Le Michał, Skierska Izabela - DUET Warszawa
...
16 m. Kobylec Szymon, Dyrkacz Dominika - MCT Kraków
17-18 m. Woda Mateusz, Kowal Magdalena - MCT Kraków
20 m. Sabatowicz Szymon, Krzysztoń Natalia - MCT Kraków
48 m. Matuszczak Dominik, Bogacz Sabina - RAGTIME Kęty
50 m. Brej Jakub, Kądziela Agnieszka - PLĄS Kraków
Startowało 55 par

10 TAŃCÓW - wyniki Juniorzy Młodsi:
I m. Sztuce Vel Stuzmania Edgar, Baranowska Magdalena - MAGIC-DANCE Lublin
II m. Kobyliński Aleksander, Dąbrowska Ewelina - CONTRA Warszawa
III m. Matyja Jacek, Cieślak Martyna - ISKRA Piła
...
19 m. Bil Krystian, Marzec Izabela - MCT Kraków
30 m. Kądzielawa Patryk, Zanik Aleksandra - MCT Kraków
33 m. Szczęch Adrian, Jewuła Monika - MCT Kraków
Startowały 42 pary.

10 TAŃCÓW - wyniki Młodzież:
I m. Novikov Pavel, Iwanowicz Karolina - CONTRA Warszawa
II m. Milcarz Paweł, Kaczorowska Agnieszka - CORTE Warszawa
III m. Janecki Rafał, Piaseczna Anna - CORTE Warszawa
IV m. Borecki Jan, Kołata Daria - CORTE Warszawa
V m. Jeschke Jacek, Wior Wiktoria - CLASSIC Warszawa
VI m. Piasecki Mateusz, Mierzwa Weronika - PM Lubin
...
10 m. Tekiela Paweł, Piechówka Adrianna - MCT Kraków
23-25 m. Zaręba Grzegorz, Turska Kinga - IDEA Kraków
27 m. Charalambopulos Charalambos, Prokop Angelika - AS Kraków
32-33 m. Batko Tomasz, Uznańska Anna - AS Kraków
34-35 m. Chlebek Wiktor, Nęcka Dominika - MCT Kraków
40 m. Bodzioch Artur, Zyznar Magdalena - EMiKa Pałac MłodzieżyTarn
47-49 m. Bigaj Kamil, Skubis Aleksandra - AS Kraków
52-53 m. Wysowski Arkadiusz, Roczniak Katarzyna - KLASA Tarnów
56-58 m. Nowak Filip, Kuza Zuzanna - PLĄS Kraków
Startowało 81 par.


XXI Ogólnopolski Turniej Tańca Towarzyskiego
" Z Ł O T E   P A N T O F E L K I"
pod Patronatem Burmistrza Gminy Kęty
Kęty, 16 luty 2008 r.


Galeria zdjęć z turnieju na portalu Kasztelania.pl

W sobotę 16 lutego 2008 r. Kęty już po raz dwudziesty pierwszy (!) gościły pary taneczne na Ogólnopolskim Turniej Tańca Towarzyskiego "ZŁOTE PANTOFELKI". Dom Klutury w Kętach oraz Klub Taneczny "RAGTIME" to bardzo doświadczeni Organizatorzy turniejów, którzy wiedzą jak dobrze zorganizować i przeprowadzić turniej. Mimo wysokiej frekwencji par (zwłaszacza w I części turnieju), która mogła nieco zaskoczyć Organizatorów turniej przebiegał bardzo sprawnie i zakończył się o normalnej porze. Z jednej strony procentuje tutaj dwudziestoletnie doświadczenie oraz zgrana i wypróbowana ekipa organizacyjna, a z drugiej strony, to zasługa nowej, przestronnej hali sportowej z rozkładanym parkietem, w której już od dwóch lat mamy przyjemność tańczyć w Kętach. Jest jeszcze jeden atut tego turnieju, o którym trzeba napisać, mam tutaj na myśli publiczność. W Kętach od samego rana do ostatniego taktu muzyki wieczorem trybuny są pełne i niezwykle żywiołowo dopingują występujące pary (zwłaszcza z Kęt :-)).
Prawda jest taka "w dobrych warunkach, dobrze się tańczy". Pary wzięły sobie to do serca i "ustrzeliły" akurat w Kętach kilka przeklasyfikowań, w tym dwa dość okazałe do klasy A: Tomasz Gibas - Beata Bluj z MCK Mysłowice oraz Mieszko Nagaj - Paulina Kawa GRACJI Krosno.

Mirek Wolak

PS. Kęty mają teraz wszystko, żeby w następnym roku zmierzyć się z Grand Prix Polski, albo może z Mistrzostwami Okręgu?


MISTRZOSTWA POLSKI PTT i FTS 2008
Par Dorosłych, Juniorów Starszych,
Młodzieży i Juniorów Młodszych
Gliwice-Sośnica, 9-10 luty 2008 r.


LATIN - wyniki Pary Dorosłe:
I m. Hulboj Krzysztof - Lesar Janja, AKADEMIA TAŃCA Warszawa
II m. Fiksa Marek - Jurecka Kinga, AKADEMIA TAŃCA Warszawa
III m. Mika Norbert - Ramiączek Anna, AKADEMIA TAŃCA Warszawa
IV m. Radziejowski Krystian - Maczek Sylwia, BRAVO Wrocław
V m. Suchocki Andrzej - Piecewicz Natalia, IDEA Kraków
VI m. Czarnecki Łukasz - Kajak Kamila, PERFECT Gdańsk
...
10 m. Pściuk Krzysztof - Heinze Monika, IDEA Kraków
17 m. Żegleń Jakub - Biernat Paulina, IDEA Kraków
24-25 m. Ćwik Dariusz - Machnik Kinga, KLASA Tarnów
28 m. Walczak Michał - Wątorek Joanna, MCT
29-30 m. Kowalczyk Jakub - Michalska Maria, AS Kraków
43-44 m. Turski Sławomir - Turska Aleksandra, IDEA Kraków
46-48 m. Bochacki Adrian - Baran Agnieszka, IDEA Kraków
52-53 m. Myśliwiec Bogdan - Pancerz Dominika, KTS FUSION Kraków
54-57 m. Ożóg Marek - Kajak Agnieszka, MCT
60 m. Stawiński Łukasz - Nowak Dagmara, IDEA Kraków
62 m. Stękała Paweł - Pogoda Anna, IDEA Kraków
66-69 m. Skowroński Michał - Dymek Agnieszka, IDEA Kraków
70-81 m. Aleksandrowicz Piotr - Czechowska Magdalena, BAWINEK Kraków
70-81 m. Broda Grzegorz - Achinger Joanna, BAWINEK POLITECH. Kraków
70-81 m. Gawlik Michał - Gazda Katarzyna, BAWINEK POLITECH. Kraków
70-81 m. Sawczuk Marek - Mołoń Karolina, IDEA Kraków
70-81 m. Smarzyński Tomasz - Smoroń Beata, SKT AGH Kraków
70-81 m. Tokarz Mariusz - Łukasik Ewa, BAWINEK POLITECH. Kraków
Startowało 81 par.

LATIN - wyniki Juniorzy Starsi:
I m. Lipowski Jakub - Durańska Kamila, DUET Warszawa
II m. Urbański Michał - Mikołajewska Ewelina, CLASSIC Warszawa
III m. Le Michał - Skierska Izabela, DUET Warszawa
...
7 m. Kobylec Szymon - Dyrkacz Dominika, MCT
10-11 m. Sabatowicz Szymon - Krzysztoń Natalia, MCT
24-25 m. Woda Mateusz - Kowal Magdalena, MCT
30-31 m. Wróżek Marcin - Utrata Gabriela, MCT
32-33 m. Madej Jan - Brzozowska Emilia, MCT
36-38 m. Matuszczak Dominik - Bogacz Sabina, RAGTIME Kęty
45 m. Krawczyk Tomasz - Kapela Monika, M-TEAM Kraków
Startowały 54 pary.

LATIN - wyniki Młodzież:
I m. Bartelik Paweł - Dąbek Paulina, PERFECT Gdańsk
II m. Jeleń Ernest - Woronko Karolina, LIDER Lublin
III m. Milcarz Paweł - Kaczorowska Agnieszka, CORTE Warszawa
...
19 m. Tekiela Paweł - Piechówka Adrianna, MCT
29-30 m. Charalambopulos Charalambos - Prokop Angelika, AS Kraków
41 m. Batko Tomasz - Uznańska Anna, AS Kraków
48 m. Zaręba Grzegorz - Turska Kinga, IDEA Kraków
60-65 m. Bigaj Kamil - Skubis Aleksandra, AS Kraków
Startowało 69 par.

STANDARD - wyniki Juniorzy Młodsi:
I m. Sztuce Vel Stuzmania Edgar - Baranowska Magdalena, MAGIC-DANCE Lublin
II m. Kobyliński Aleksander - Dąbrowska Ewelina, CONTRA Warszawa
III m. Nogal Aleksander - Grącka Urszula, CLASSIC Warszawa
...
21 Bil Krystian - Marzec Izabela, MCT
30-31 m. Szczęch Adrian - Jewuła Monika, MCT
32 m. Kądzielawa Patryk - Zanik Aleksandra, MCT
33 m. Hapek Hubert - Sordyl Anna, MCT
Startowały 33 pary.


XXXIV OGÓLNOPOLSKI TURNIEJ TAŃCA TOWARZYSKIEGO
O PUCHAR PROF. MARIANA WIECZYSTEGO
Kraków, 19-20 stycznia 2008 r.


Na początek, abyśmy sobie uświadomili jaka jest skala przedsięwzięcia, o którym w skrócie mówimy Puchar Wieczystego podam kilka liczb z tegorocznego turnieju:
- liczba par - 425
- liczba klubów - 130
- liczba miast/miejscowości z których przyjechały pary - 72
- liczba sędziów - 66 + 6 skrutinerów
- liczba rund - 458
- liczba zatańczonych tańców na dwóch salach - 873
- liczba postawionych typowań (X) w rundach elim. - 47853
- liczba postawionych ocen finałowych - 7296

Po kolejnym XXXIV Pucharze tak "na gorąco", mogę powiedzieć, że pozytywny magnes taneczny Profesora Mariana Wieczystego działa nadal! Liczba par, liczba sędziów i działaczy tanecznych oraz licznie przybyła krakowska publiczność świadczą o tym najlepiej.
Puchar Wieczystego nie jest zwykłym turniejem, w każdym z nas wzbudza emocje i każdy z nas na swój sposób przeżywa ten turniej. Pary zapewne będą podkreślały specyficzny regulamin tego turnieju, duża liczbę rund, zmagania z repertuarem podstawowym. Tych, którzy "swoje Wieczyste" zatańczyli kilka lub kilkanaście lat wcześniej fascynuje fakt, że, rok w rok kolejne pokolenia młodzieży stawiają się tak licznie na krakowskim parkiecie, żeby zmierzyć się z turniejem-legendą.
Ja osobiście najbardziej lubię tę chwilę, kiedy na gali finałowej, wszystkie pary w jednym momencie "ruszają w tan" w rytm walca wiedeńskiego.
Poniżej przedstawiam relację z Pucharu Wieczystego Tomasza Rachwalskiego, który składa w niej bardzo interesującą propozycję organizacjom tanecznym i krakowskim klubom tanecznym.

Mirek Wolak

Reportaż z Pucharu Wieczystego - DZIEŃ PIERWSZY
Tomasz Rachwalski

Chciałem pokusić się o stwierdzenie, że Puchar Wieczystego to taki Festiwal Blackpool w polskim wydaniu... bo zawsze przyjeżdża mnóstwo par i sędziuje je szeroki panel sędziowski... bo przejście choćby jednej rundy to duży sukces, nawet gdyby tylko w jednym tańcu. I wreszcie dlatego, że jest to turniej z kilkudziesięcioletnią tradycją i pod patronatem człowieka, dzięki któremu każdy tancerz bezpośrednio lub pośrednio dziś tańczy lub kiedyś tańczył.

Warto wziąć w nim udział nie tylko dla tradycji, ale również dla sprawdzenia samego siebie. Ile jestem wart jako tancerz? Na ile dobry jest mój taniec, moja kondycja, gdy w mojej kategorii startuje kilkadziesiąt par, gdy trzeba przetańczyć kilka rund pod rząd? Ktoś może zarzucić, że w takim tłumie par można zostać niezauważonym. Tak to prawda - ale niezawodnym sposobem na wyróżnienie się jest bycie dziesięć razy lepszym od pozostałych w każdym tańcu.

W kategoriach powyżej 15 lat w klasach E i D, które oglądałem w sobotę wystartowała duża ilość par i to mnie cieszy. Pomimo, że niezmiernie trudno jest sędziom wybrać w tej kategorii najlepsze pary do następnych rund, to warto docenić wysiłek tych tancerzy - niejednokrotnie nie najmłodszych - w staraniach do osiągnięcia mistrzostwa. Każdy z nas, każdy mistrz był kiedyś takim tancerzem E-klasowym i miał w planach jak najszybsze zdobycie wyższego poziomu tańca, a wiemy jaka jest to ciężka praca.

Jak napisałem na początku chciałem porównać Puchar Wieczystego do Blackpool, ale nie do końca mogę... Dlaczego? Mam ogromny szacunek do organizatora, pana Andrzeja Golonki - do jego wiedzy tanecznej, jak również do faktu, że podejmuje się organizacji co roku tak prestiżowego turnieju. Mogę tylko podejrzewać, ponieważ nigdy nie byłem organizatorem tak dużych zawodów, że jest to ogromne przedsięwzięcie pod każdym względem - szczególnie finansowym. Jako wielokrotny uczestnik i obserwator Turnieju Wieczystego stwierdzam jednak, że brakuje wsparcia i zaangażowania we współtworzenie tego turnieju polskich organizacji tanecznych.

Puchar Wieczystego jest turniejem ogólnopolskim, dlatego uważam, że wszystkie trzy polskie organizacje: PTT, FTS i PZST powinny bardziej konkretnie i odczuwalnie wspomóc finansowo i medialnie ten turniej.

I w tym miejscu kieruję życzliwą sugestię: DRODZY DZIAŁACZE przemyślcie to!
To jedyny taki turniej w Polsce! Każdy z Was zasiadający we władzach tych organizacji, w mniejszym lub w większym stopniu zawdzięcza swoją pozycję i to co dziś robi właśnie dorobkowi Mariana Wieczystego!

Dalej. Turniej odbywa sie w Krakowie. Dlaczego współorganizatorami nie mogłyby być krakowskie kluby taneczne? Jeden klub zajmuje się nagłośnieniem i muzyką. Drugi ma pod opieką scenografię i organizację widowni. Trzeci załatwia i obsługuje oświetlenie. Czwarty zajmuje się kontaktami z mediami: radio, telewizja, prasa, internet. Piąty sprawami technicznymi - sprzedaż biletów, organizacja bufetu itp. I tak dalej, i tak dalej...
Czy będą chętni do pomocy? Jestem pewien, że tak. W zamian tego logo każdego klubu mogłoby być wkomponowane w scenografię, a każdy klub kooperujący mógłby być wymieniony w materiałach reportażowych. Proponuję zaraz po tym turnieju, na gorąco zorganizować spotkanie i omówić te kwestie. I już od dzisiaj wspólnie tworzyć plan działania.

Chciałbym za rok na 35-lecie z dumą i pełną satysfakcją uznać Puchar Wieczystego za Polskie Blackpool!

Tomek Rachwalski


10 DNI DO PUCHARU !

XXXIV OGÓLNOPOLSKI TURNIEJ TAŃCA TOWARZYSKIEGO
O PUCHAR PROF. MARIANA WIECZYSTEGO
Kraków, 19-20 stycznia 2008 r.


Za 10 dni, jak co roku w styczniu, Kraków stanie się na dwa dni Stolicą Polskiego Tańca Towarzyskiego. Młodzi ludzie z całego kraju będą mieli możliwość spotkania się i zaprezentowania na XXXIV (trzydziestym czwartym!) Turnieju Tańca o Puchar Prof. M. Wieczystego. Specyficzny regulamin turnieju stanowi nielada wyzwanie dla par na każdym poziomie, w każdej kategorii i klasie tanecznej. Przypomnę tylko, choć pewnie wszyscy to wiedzą, że turniej jest rozgrywany osobno w każdym tańcu, tzn. do kolejnych rund pary przechodzą w każdym tańcu oddzielnie. Dodatkową nagrodą dla najlepszych par jest możliwość uzyskania wyższej klasy tanecznej, a wszyscy pozostali otrzymają podwójne punkty do klasyfikacji. To wszystko wymierne korzyści jakie daje udział w Pucharze, ale jest jeszcze coś w tym turnieju, czego nie można zmierzyć przy pomocy punktów, coś co pozostaje w sferze wartości nieuchwytnych. Napiszę tylko tyle, udział w finale, dobry wynik na Pucharze Wieczystego, to coś co daje ogromną satysfakcję i ta świadomość, że jesteśmy częścią historycznego wydarzenia, które zostaje w pamięci jego uczestników na zawsze.

Dla tych wszystkich, którzy chcą się dowiedzieć lub odświeżyć sobie wspomnienie o Prof. Marianie Wieczystym polecam artukuł P. Andrzeja Golonki "Artykuł o życiu i działalności Prof. Mariana Wieczystego".

Pozostałe artykuły o Pucharze Wieczystego:
- Andrzej Golonka "Ogólnopolski Turniej Tańca o Puchar Prof. Mariana Wieczystego - moje wspomnienia"
- Grzegorz Gargula "Przed Pucharem Wieczystego - rozważania o repertuarze tanecznym"

Do zobaczenia na Pucharze,
Mirek Wolak

Z ostatniej chwili:
Na dzisiaj listy startowe są już w znacznym stopniu zapełnione, ale jak zapewnił mnie P. Andrzej Golonka ciągle jeszcze można zgłaszać pary, które chcą zatańczyć na Pucharze.